Chiang Rai - Bangkok
9 november - 6 december
Jullie dachten natuurlijk al, hebben ze Chiang Rai naar Bangkok overgeslagen....
natuurlijk niet!!
Na een aantal dagen Chiang Rai zetten we ons tripje voort richting eindpunt Bangkok. Als je op de kaart kijkt gaat alles naar beneden, maar schijn bedriegt. We proberen zoveel mogelijk de grote wegen te vermijden en dat lukt aardig. We rijden door kleine dorpjes en er zijn in dit gebied veel rijstvelden. Het is redelijk vroeg in de middag als er bord langs de weg staat met "24" in de tekst, voor ons een teken dat we er kunnen slapen. Het is een bloemenkweker die een aantal bungalowtjes verhuurt voor een leuke prijs van wel € 9,45 pernacht. 's Avonds fietsen we een kilometer of 4 naar de volgende plaats om wat boodschappen te doen en eten een heerlijke Pad Thai. De komende dagen fietsen we door, voor ons, het mooiste stukje Thailand tijdens deze reis. We rijden van Chun naar Sawankhalok, een afstand van 325km in 5 dagen. Het is echt van de "grote" weg af, waarmee we bedoelen dat je hier bijna geen "farang" ziet. Dit wordt ons onderweg ook nog duidelijk gemaakt door Rick, een Amerikaan die al wat jaren in dit gebied woont. Als hij ons ziet zitten voor de 7-Eleven met een bakkie koffie is het eerste wat hij zegt, "what the F*ck, white people", die zie je hier niet veel. Farang is het (niet beschaafde en veelal door kinderen en ongeschoolden gebruikte) woord voor witte buitenlander en dat hebben we die dagen veel gehoord. De eerste dagen gaan door het Doi Phu Nang en het Mae Yom nationale park. Het gaat een beetje omhoog en omlaag, het is warm maar we fietsen veelal in de schaduw van de bomen, de omgeving is mooi en de wegen zijn goed, wat wil je nog meer. De tent wordt niet meer gebruikt.
De slaapgelegenheden (hotel, hostel of guesthouse) zijn goed, goedkoop en met airco, dus waarom zweten in de tent!!?? Ons ritme is de laatste dagen wel zo'n beetje het zelfde, ontbijtje, rond een uur of negen vertrekken en om 10.30 stoppen bij en 7-Eleven voor een koud blikje koffie met een koek. Dan voor de lunch een heerlijke noodlesoup en doorfietsen tot een geschikte slaapplaats. 's Avonds op zoek naar een lokaal tentje voor een heerlijke thaise curry, een fried rice of een pad thai en als toetje halen we een cornetto bij een 7-Eleven. Vanaf Sawankhalok wordt het een stuk vlakker en we komen in het deel van Thailand waar veel tempels en ruïnes terug te vinden zijn uit de tijd van de Kmer, ondergebracht in historische parken. De eerste is Sukhothai, waar we dan ook een paar dagen blijven. We fietsen een beetje rond door de verschillende parken en nemen onze rust. In een restaurant ontmoeten we Wilchard en Wendy. Als zij ons horen praten over Tajikistan, schiet Wendy ons aan en blijkt het dat zij daar een aantal weken voor ons gefietst hebben.
Zij hebben in Nederland "bijna" alle schepen achter zich verbrand en zijn begin april naar Kazachstan gevlogen. Daar Is hun fietsreis voor onbepaalde tijd begonnen totdat ze ergens een geschikt plekje vinden. De volgende dag vervolgen zij hun reis naar het noorden, wij naar het zuiden. Wij fietsen via Sing Buri naar Ayutthaya en volgen een groot deel de Chao Phraya, de grootste rivier in Thailand die eindigt in de golf van Thailand! We rijden door een aaneenschakeling van kleine dorpjes, rijst- en suikerrietvelden. Wat ons opvalt zijn het aantal dode slangen dat we onderweg zien, doodgereden tijdens het oversteken van de weg. We hebben ze sinds Zuid Korea dagelijks gezien maar naarmate we verder naar het zuiden van Thailand fietsen worden het er tientallen per dag. Wat ik al zei de meesten zijn plat en dood, maar af en toe ligt er eentje te zonnen, je denkt dat ie dood is maar hij jaagt je de stuipen op het lijf als hij net voor de wielen in beweging komt en de berm in schiet!
In Ayutthaya, de oude hoofdstad van Thailand, blijven we ook een aantal dagen. Ook hier is weer veel te zien uit vervlogen tijden zoals ruïnes, tempels en boeddhabeelden.
Dan is het tijd voor onze laatste rit, we volgen eerst 25km de rivier, dan slaan we links af en rijden ,30km langs een kanaal, in één rechte lijn naar Bangkok. De voorsteden zijn redelijk rustig, maar dat is op een gegeven moment gebeurd. Ze zijn druk bezig de wegen te verbreden en er wordt een nieuw stuk skytrain gebouwd vanaf het centrum tot aan het oude vliegveld. Al met al één grote bouwput maar het fietst best wel prettig en al snel zien we Hua Lamphong, het centraal station van Bangkok. Nog 5 minuutjes en we zijn bij Cozy Bangkok Place. Klokslag 14.00 uur komen we aan bij ons vertrouwde plekje in Bangkok. Hier verblijven we tot onze vlucht naar Nederland. En dan .....is het nog een klein stukje fietsen en zijn we weer thuis !!!!!!!
Chiang Mai - Chiang Rai
25 oktober - 8 november
Na bijna 10 maanden zijn we dan aangekomen op vertrouwde bodem: Thailand
Eerst een weekje uitrusten in Chiang Mai. Een rondje door de oude binnenstad, even naar de markt, lekker thai's eten en tot slot een softijsje van de KFC, dat is zo'n beetje ons programma. We kunnen natuurlijk niet de hele week "niet" fietsen en maken een ritje naar Doi Suthep, lekker 15km klimmen met als toetje dezelfde kilometers omlaag! De laatste dag nog even de fietsen schoon maken, olie op de ketting en de achterband van Harrie's fiets verwisselen, de zijkant is na 10.000km echt op! De volgende dag springen we dan weer op de fiets.
We rijden richting het noorden naar Chiang Rai, in het zonnetje bij een graadje of 25.
We worden onderweg vaak enthousiast begroet en het verkeer houdt zeker rekening met ons.
Er is veel veranderd sinds ons laatste bezoek (ca 5 jaar geleden) aan Thailand. De wegen zijn super, de huizen steeds meer van steen ipv hout en de meeste auto's nieuw en groot.
Het fietsen is hier eenvoudig en relaxed. Stukje fietsen, koffie, stukje fietsen, lunchen, stukje fietsen!!
We proberen zoveel mogelijk de grote wegen te mijden, wat aardig lukt. Maar er zijn natuurlijk altijd Thai die vragen "where you go" en als we dan onze bestemming voor die dag noemen, rijden we volgens hen nooit goed en word er steevast naar de grote weg gewezen!
Onze eerste overnachting is in Mae Taeng waar een camping zou moeten zijn! Maar die we niet bereiken omdat we worden tegengehouden door een groep wilde honden en Dianne "daar" snel klaar mee is.
Uiteindelijk vinden we onderdak bij Gabi, een duitse die hier al 18 jaar een guesthouse heeft.
Vervolgens gaat het naar Chiang Dao, waar we overnachten bij Cees en Chan. Cees komt oorspronkelijk uit Heemskerk maar woont al 13 in Thaiand. Hij heeft een stuk of 10 leuke bungalows die hij hoofdzakelijk verhuurd aan Thai. De bezienswaatdigheden Wat Tham Pha Plong en de Chiang Dao Caves worden vooral bezocht door dagtoeristen. Cees verteld ons dat vandaag Loi Krathong is begonnen, een 3 daags feest waarop de Thai hun respect tonen aan de watergoden. We besluiten een dag te blijven. Eerst bezoeken we het tempelcomplex Wat Tham Pha Plong en s'avonds gaan we naar de rivier waar het feest wordt gehouden.
Na een kort nachtje fietsen we de volgende dag naar Fang en de dag erop naar Tathon.
In Tathon heerst een beetje een vreemde maar toch een relaxte sfeer.
Het is een dorp dichtbij de grens met Birma en de drugsmokkel in deze regio is de laatste jaren weer toegenomen maar wij merken hier niets van. We slapen aan de Kokrivier die we de dag erop volgen naar Chiang Rai. Het wordt een pittig dagje. Eerst 15km hoofdweg, dan lokale asfaltweg met gaten die overgaat in gravel en stenen (veel beter dan die in Tajikistan trouwens) en dan......is de weg weg! Er loopt een smal modderig pad het bos in en als Harrie aan wat mensen "vraagt" of we over dit pad kunnen fietsen zou dat "no problem" moeten zijn.
Wat we al zeiden het wordt een pittig dagje. Het is meer een hikepath dan een bikepath, veel modder en water. Soms is er een stuk weggeslagen door de moesson en moeten we de fietsen over een geïmproviseerd pad duwen, het eerste stuk meestal bergop en dan weer steil omlaag of over bruggetjes bestaande uit een aantal bamboestammen. Het pad is op de meeste stukken net breed genoeg voor alleen de fiets en als we dan na een 15km ploeteren bij de zijrivier komen waar de verharde weg weer begint, blijkt de brug die we er verwachten er niet te zijn. Dus tassen van de fiets om deze droog aan de overkant te krijgen en de fietsen worden tijdens de doorwaading gelijk schoongemaakt. Nog even ploeteren door een rijstveld en dan is er eindelijk de verharde weg. Eerst nog zand, gravel en stenen maar al gauw rijden we op strak asfalt naar Chiang Rai. Nabij het centrum vinden we een leuk guesthouse waar we 2 dagen verblijven.Een beetje sightseeing, lekker eten, relaxen en natuurlijk de route uitstippelen voor de laatste +/- 950km naar......BANGKOK!!!