Gravina in Puglia - Bari

4 maart

Vandaag gaan we naar Bari om vandaaruit de oversteek te maken naar Griekenland. Met een stevige wind in de rug en de zon op kop is dit de meest relaxte fietsdag in 7 weken. Het lijkt soms wel of we een elektrische fiets hebben.!!
Bijna alles downhill met een gemiddelde van bijna 18 km/uur en topsnelheid van 65km/uur. 😁😁😁.
Het landschap is totaal anders dan de vorige dagen, heel groen met veel olijf- en fruitbomen.
25km voordat we de kust bereiken kunnen we Bari al zien. Het is begin van de middag als we in Bari aankomen en we besluiten direct door te fietsen naar de haven om te kijken of we 's avonds nog mee kunnen met de boot kunnen ipv de volgende dag. Dat kan.

We rijden terug naar de stad om nog snel iets te eten en zijn om 17.00 uur weer bij de boot om aan boord te gaan. Als we onze fietsen hebben gestald en het eerste deel van onze bagage naar boven hebben gebracht gaan we terug naar het ruim om de rest op te halen. Er komt iemand aan boord met een soort bakfiets, het is Han,  hij komt uit Enschede en is sinds augustus 2016 onderweg.

De boot vetrekt uiteindelijk om 20.00 uur. We kletsen gezellig met Han en proberen af en toe wat slapen.

Om 6.00 uur Griekse tijd (het hier een uur later dan in Nederland) komen we aan in  de haven van Igoumenitsa
ARRIVEDERCI BELLA ITALIA

Salerno - San Gregorio Magno - Potenza - Gravina in Puglia

28 februari - 3 maart

We verlaten Salerno, de zon schijnt nog steeds en we hebben de (stevige) wind in de rug. Het landschap begint langzaam te veranderen, minder dorpen, meer landbouwgrond. Een kopje koffie of iets eten is niet zo makkelijk te vinden. En als we dan geluncht hebben en willen betalen, blijkt dat er al voor ons betaald is!! Aangeboden door iemand met wie we kort daarvoor een praatje hebben gemaakt.
In San Gregorio Magno regent en waait het die nacht en ochtend, maar het klaart gelukkig snel op en het regenpak kan weer uit.
Het is weer een dag van lange klimmen en korte steile klimmetjes, zon en harde wind.
In Potenza is het laatste stuk naar het dorp zo steil dat we de fiets moeten duwen (navigatie bedankt !!!)
Van Potenza naar Gravina in Puglia is het landschap glooiend, groen en dunbevolkt. Koffie lukt nog net bij een tankstation, maar de lunch moet wachten tot in Gravina in Puglia.
Hier blijven we een dag om te relaxen en om het vervolg van onze route te bepalen.

Napels - Salerno

25 - 27 februari

We besluiten om toch door Napels te fietsen en daar hebben we geen spijt van gekregen. Op deze zaterdag is het gezellig druk, veel mensen die boodschappen doen of langs de boulevard flaneren. Tot aan Pompei is het een aaneenschakeling van dorpen, het is druk en het wegdek wisselt om de haverklap van asfalt naar grote zwarte blokken steen die de vaart er wel uithalen. We willen eigenlijk door naar Sorento, maar het is al aan het eind van de middag en het begint te regen en onweren dus we zoeken snel een plek om te overnachten. De eigenaar van de B&B spreekt weinig engels, maar met hulp van de bovenbuurman komt het wel goed. De eigenaar bied aan om ons vanwege de regen naar een winkelcentrum te brengen waar we kunnen eten. Het is gezellig druk. Veel gezinnen en er wordt voetbal gekeken (Napoli-Atalanta Bergamo). De volgende dag is het zonnig met een prima temperatuur en gaan we over de bergen langs de Amalfikust naar Salerno waar we een rustdag nemen. Uitslapen, koffie drinken, langs de boulevard slenteren en lekker in de zon zitten !!!

Rome naar Napels

21 -  24 februari

We verlaten Rome over een klein deel van de Via Appia Antica = een van de belangrijkste oude Romeinse wegen, deze ging van Rome naar Brindisi. Het zonnetje schijnt en we hebben vandaag een vlak parcours richting de kust.
We vinden pas rond zessen een slaapplaats, want de meeste hotels aan zee zijn gesloten.
De volgende dag gaat het langs de zee richting Formia waar we bij Jonathan, een 65+ uit Amerika, overnachten. Het is zo gezellig dat we nog een nachtje blijven slapen. (in de keuken, in onze slaapzak op ons matje).
Omdat Jonathan de trein van zeven uur moet nemen richting Rome, vertrekken we vrijdag rond half zeven al richting Napels. Deze omgeving vinden we wat minder mooi. Veel rotzooi langs de slecht onderhouden wegen en de gebouwen zien er ook wat verwaarloosd uit.

Rome

18 - 20 februari 2017

Sightseeing Rome + Netflix-dag

We rijden Rome binnen over een prachtig ca. 15 KM lang fietspad langs de rivier de Tiber.

Eenmaal bij ons hotel aangekomen (net iets buiten het centrum) besluiten we de rest van de dag te luieren.

Zondagmorgen vetrekken we op tijd met de bus richting het Vaticaan. We bezoeken de basiliek en daarna wachten we op het

St. Pietersplein tot de paus om 12.00 zijn zegen uit zal spreken. Het geeft een bijzonder gevoel om daar bij te zijn.

Daarna richting het centrum voor de andere highlights van Rome. De bloemenmarkt, het Pantheon, de Trevi fontein,

de Spaanse trappen en het Piazza di Popolo.

Maandag is een Netflix-dag: American Odyssey

Castiglione d'Orcia - San Lorenzo Nuovo - Vetralla - Formello

14 - 17 februari 2017

Vanuit Siena, helaas iets later dan gepland door een misverstand bij de receptie van het hotel, vertrekken we richting Rome.

De eerste dag  staan er redelijk wat klimmetjes op het programma en die avond slapen we voor het eerst in onze tent.

De Agriturismo waar we zijn heeft geen verwarmde kamers en dan is € 70,- wel veel geld, dus mogen we de tent opzetten.

Om 19.00 liggen we in onze slaapzak en slapen we de klok rond. De volgende ochtend word ons een warme douche en een ontbijt

aangeboden door de eigenaren van AGRITOURISMO AIOLE.  De tweede fietsdag start gelijk al met een klim van ca.12 KM, maar het weer en de omgeving maken veel goed. Zoals de meeste dagen stoppen we even voor: due espressi e due cornetti en boeken we voor die avond via Booking.com een overnachting. De derde dag kiezen we voor een makkelijk route, die is veelal langs de grote weg, maar met minder klimmetjes. Nog snel even langs de supermarkt om wat te halen voor het ontbijt en dan richting het meer van Bolsena (10 km) waar we aan het water ons ontbijtje nuttigen. In Vetralla overnachten we bij een Agritourismo, met 40 ha hazelnootbomen voor de Nutella !!.  Het ontbijt is super !! ( incl. hazelnootpasta)

De route van de vierde dag is bijzonder mooi, langs veel hazelnootbomen, landweggetjes en kleine dorpjes. Aangezien de afstand van die dag niet zo groot is nemen we ruim de tijd om te lunchen. In Formello overnachten we bij Daniele (warmshowershost), hij zorgt voor de pasta en wij voor de wijn en het dessert. Het is een gezellige avond. De volgende dag is het nog maar een klein stukje naar: Rome.

Sienna

12 - 13 februari 2017

Sightseeing Sienna.  Totaal anders dan Bologna en Florence, maar zeker zo mooi...

Florence

09 - 11 februari 2017:

Sightseeing Florence + rustdag. De stad Florence is absoluut een bezoek waard !!

De Apennijnen over !!

07 - 08 februari 2017

We gaan de Apennijnen over naar Toscane met als 1e bestemming; Florence.  De fietsafstand bedraagt ca.120km, welke we in 2 dagen zullen overbruggen. De uitspraak van de eerste dag is: ik kan niet meer, laat mij hier maar achter (Dianne) en het lijkt meer op een fiets-wandelvakantie. (Harrie)

Het uitzicht is heel mooi, maar voor Dianne is de lange klim (+/- 30km) een ware beproeving.

Na een goede nachtrust in B&B La Vecchia Scuola in Covigliaio begint de tweede dag met een kort, maar venijnig klimmetje, waarna de rest van de dag vooral bergafwaarts gaat. Eenmaal aangekomen in Florence moeten we ons een beetje haasten, want we hebben om 15.40 afgesproken bij ons warmshowersadres en te laat komen betekend minimaal tot 17.00 wachten!! Onze gastheer is een man van regeltjes. Dit kunnen we helaas niet via social media toelichten, maar we kunnen wel vertellen dat het een heeeeeeel bijzondere ervaring was. !!!!

Bologna

06 februari 2017

Vandaag sightseeing in Bologna. Wat een geweldig mooie stad !!

De hele dag regen, maar dat is in Bologna geen probleem; er is 40km aan bogengalerijen in de oude stad.

Reggio Emillia en Parma

01 - 05 februari 2017

Woensdag 01/02: vandaag een "kort" ritje naar Reggio Emilia. Hier is het hoofdkantoor van Brevini gevestigd, het bedrijf waar Harrie heeft gewerkt.  De route gaat vooral langs de grote weg, maar gezien het nevelige weer is dat geen probleem.  De Italiaanse weggebruiker valt ons (tot nu toe) best mee. Om 2 uur aangekomen in het hotel (centrum) even douchen en daarna de stad in.
Het centrum is niet zo groot, maar wel heel mooi. Eind van de middag hebben we afgesproken met Georgio (een ex collega) om samen wat te gaan drinken. Een gezellig weerzien. De volgende dag vertrekken we naar Caselgrande (net iets buiten Reggio) om een aantal dagen te verblijven bij Vanni (ook een ex collega) en zijn gezin. We worden zeer hartelijk ontvangen.

Donderdag staat een bezoek aan Parma op het programma. We moeten vroeg op, want Vanni zal ons op weg maar zijn werk afzetten bij het treinstation in Reggio.

Zodra we in Parma aankomen ( 8.30 )begint het te regenen en het zal tot de middag duren voordat het droog wordt en de zon zich een beetje laat zien.

Eerst een espresso met croissant en dan maar naar een museum. s'Middags lekker nog even door de stad gelopen en wat foto's gemaakt en dan weer richting het station.

De zaterdag staat in het teken van uitslapen, fietsen schoonmaken en de website. Het waren 3 heerlijke dagen, grazie Vanni!!

Zondag, vandaag zullen we verder gaan naar Bologna en voor het eerst hebben we serieuze regen.!!!!

Noord Italië

28 - 31 januari 2017

Zaterdag 28 januari weer op de fiets. Het was heel erg gezellig in Lugano. Lekker gegeten (4kg+) en uitgerust, maar we moeten toch verder. We zijn langs het Lagio Maggiore gereden richting Angera. Zonnetje, weinig wind en een paar kleine klimmetjes.

De volgende dag richting Magenta. Fijne temperatuur en de hele dag zon. Een groot deel van de route ging langs de rivier de Ticino,
geen auto's alleen veel wandelaars en wielrenners.

Op maandag gaat verder over de Po-vlakte, langs kanalen en riviertjes. Het is bewolkt en nevelig.

De dinsdag start met lichte regen, dus doorfietsen dan maar... Ons AGU regenpak houdt ons lekker droog!!!

Komen laat aan in in onze volgende overnachtingsplaat Soragna, kunnen ons B&B niet vinden. In Italie volgen de huisnummers elkaar nl. niet zo logisch op als in Nederland.. Zoeken dus. !!!!!