Athene - Chios

24 maart - 29 maart

De dagen in Athene en op Chios waren heel relaxed. De zaterdag in Athene was een nationale feestdag met festiviteiten en gezellige drukt in de buurt van de Akropolis. Helaas was deze (in tegenstelling tot eerdere berichten) gesloten. Zondagavond met de nachtboot naar het eiland Chios waar we om 5 uur in de ochtend aankwamen. Onder het genot van een kop thee met "gebak" gewacht tot het licht begon te worden en toen richting ons appartement. Geweldige locatie, direct aan het strand. Woensdagavond (29/3) hebben we Griekenland verlaten voor een nieuw avontuur: Turkije

Arkitsa - Athene

21 maart - 23 maart

Na 5 heerlijke dagen hebben we het eiland Evia verlaten en zijn vertrokken richting Athene. De route was niet echt interssant, 75% ging via een weg die parallel liep aan de autobaan. Een andere route was mogelijk, maar we hadden geen zin om veel te klimmen. De 1e nacht doorgebacht op een grasveld midden in een klein dorp. Volgens de eigenaar van de lokale bar was een veilige plek. 's Morgens een ontbijtje bij een kerkje net buiten het dorp. Hier werden we aangenaam verrast door een echtpaar dat ons trakteerde op cake, bladerdeeghapjes en een flesje water. De volgende dag weinig nieuws, al vonden we pas om 22.00 een plek om te slapen. Nog 45km naar Athene, daar aangekomen even langs de Akropolis voor een fotomoment en dan door naar ons Warmshowersadres.
Zondag gaan we met de boot naar het eiland Chios (net voor de kust van Turkije).

Leptokarya-Agia-Achillio-Loutra Edipsou

14 maart - 16 maart

Vandaag rijden we naar het zuiden om vandaaruit met de boot naar het eiland Evia te gaan voor een "korte vakantie"
De eerste dag gaat voor een groot deel langs de kust. We rijden door veel badplaatsen die geheel verlaten zijn. Het zomerseizoen begint hier pas eind April. De dag eindigt in het binnenland, waar we geen betaalbare slaapplaats kunnen vinden. Uiteindelijk slapen we op op het bordes van een kerk een eindje buiten het dorp. Na een redelijk nacht in de buitenlucht beginnen we aan de laatste 100km. Dit willen we in 1 dag doen, zodat we morgen direct met de boot naar het eiland kunnen. Het is een redelijk vlakke etappe met weinig opstakels. We rijden door een mooi gebied met veel olijfgaarden. Om 18.00 uur komen we aan in ons hotel. Morgen nog 7km naar de boot en de vakantie kan beginnen.....

Piniada-Elassona-Leptokarya

11 maart - 13 maart

Het regent nog steeds. We fietsen een klein stukje over de autobaan (rijden hier net zoveel auto's overdag als in Nederland 's nachts) en dan door het binnenland. Hier hebben we onze eerste twee serieuze ontmoetingen met de Griekse Sheepdogs. Deze keer waren ze met z'n achten. Ze komen van ver aangerend, blaffen zeer luid en maken een agressieve indruk. Ze naderen tot op een halve meter. We gaan heel langzaam fietsen of stappen af, d...aar raken ze een beetje van in de war. Soms moet je heel hard en vaak schreeuwen om ze op afstand te houden. Zodra je "hun erf" gepasseerd bent is het weer veilig.
Halverwege de dag wordt het droog, maar we krijgen nog wel natte voeten. (zie foto)
Om 14.30 arriveren we bij ons warmshowersadres in Elassona. We worden zeer hartelijk ontvangen door Yannis en zijn familie en we ontmoeten hier ook Sietske en Geert uit Nederland. Zij zijn al bijna 3jr. op reis.
Zondagmorgen, na een stevig ontbijt fietsen we samen met Yannis en 2 van zijn vrienden richting Mount Olympus. Een stevige klim, gevolgd door een heerlijke late lunch en een steile afdaling. Om 18.30 bereiken we Leptokarya en vinden een prima hotel aan het strand. Nog maar een dagje blijven...

Zitsa - Ioannia - Kalambaka - Piniadia

08 maart - 10 maart

Vandaag een korte rit naar Ioannia, om van daaruit de volgende ochtend met de bus naar onze volgende bestemming Kalambaka/Meteora te reizen. De klim is te hoog en er ligt sneeuw. Net voor de middag komen we aan bij ons hotel. Even opfrissen en dan naar Meteora (ca.7km) Meteora zijn de op hoge rotspilaren gebouwde kloosters. Door eeuwenlange wind- en watererosie hebben de rotsformaties hun specifieke en moeilijk bedwingbare uiterlijk gekregen. De volgende dag regent het en we besluiten de makkelijke route richting Elassona (2dagen fietsen) te nemen. Om 16.00 uur besluiten we een slaapplek te zoeken. In een klein dorp regelt Harrie bij de buurtsuper annex oude mannensoos dat we die nacht in de naastgelegen kerk kunnen slapen. Er is om 20.00 uur nog een mis, maar kunnen zolang in de soos blijven zitten. We hebben veel bekijks en de mannen willen steeds een praatje met ons maken. De slaapplek is prima, buiten zelfs een toiletgebouwtje, maar ja een kerk heeft een klok en die slaat elk uur!!!
De volgende ochtend kunnen we ontbijten in de soos, brood met honing en een kop thee. Wat overblijft krijgen we mee + een extra brood en we mogen er niet voor betalen. Om 9.30 vertrekken we en het regent nog steeds...

Igoumenitsa - Keramitsa - Zitsa

5 maart - 7 maart

Zondagmorgen om 5.30 komen we aan in Griekenland. Zodra we onze bagage op de fiets hebben gaan we op zoek naar een cafe voor thee en iets te eten. We ontdekken een hele mooie bakkerij waar je ook koffie kunt drinken. Het personeel is heel vriendelijk en geeft ons info over de beste fietsroute. Vandaag een korte rit ca. 35km. want we zijn na een nacht op de boot niet echt fit. Na een uurtje begint het klimwerk, maar het zonnetje en de... mooie rustige omgeving maken het dragelijk. Rond 2 uur komen we aan in een klein dorp waar we stoppen om te lunchen. We vragen de eigenaar van het restaurant annex plaatselijk ontmoetingscentrum of er een hotel of camping in de buurt is. Wat blijkt, hij verhuurt ook kamers.!! Het gaat er erg gemoedelijk aan toe allemaal. De volgende ochtend regent het en we doen het rustig aan. We bestellen een kop thee, maar worden verzocht om te gaan zitten voor het ontbijt. We krijgen een hele stapel pannekoeken voorgeschoteld. Wat overblijft krijgen we mee voor onderweg. !!!!
Het is inmiddels droog en later op de ochtend breekt de zon door en wordt het zelf warm. Vandaag ca. 45km naar ons warmshowersadres in Zitsa. De bakkerij van Kostas en Anna. De ontvangst is erg hartelijk en we besluiten om in ieder geval 2 nachten te blijven. De volgende ochtend een heerlijk ontbijt met vers gebakken brood uit de bakkerij. De rest van de dag relaxen