Hiroshima - Osaka

10 oktober - 24 oktober

Van Hiroshima naar Onomichi rijden we grootendeels langs de kunt. De zon schijnt volop en het is warm ca. 28gr. In de dorpen die we passeren is visserij en zijn veel scheepswerfen. Voor de rest is er niet veel activiteit waarneembaar behalve het vele verkeer. Naast de weg is een "fietspad" maar deze is niet echt breed dus maken we daar geen gebruik van. In Takehara aangekomen, onze eerste overnachtingsplek, bekijken we het roadstation waar we willen overnachten. Het is midden in de stad, heeft wifi en een ruimte waar we binnen kunnen zitten. Eerst maar avondeten. Bij de supermarkt kopen we kant en klare spagetti die we daar in de magnetron op kunnen warmen. Nog even langs de MacD voor een ijsje en dan weer naar het roadstation. We zitten een tijd binnen om vliegtickets te boeken voor onze volgende bestemming Japan en moeten om 11 uur de tent nog opzetten. Om 9 uur s'morgens zitten we weer op de fiets om het oude centrum van Takehara te bekijken met mooie traditionele huizen en gaan dan weer verder.

De komende dagen zullen we over 6 eilanden, door bruggen verbonden, naar het eiland Shikoku fietsen. Bij Onomichi pakken we een veerpontje om op het eerste eiland te komen. Het fietspad dat we volgen is net als is Korea een super aangelegd bikepath, just follow the blue line. We komen voor het eerst sinds we in Japan zijn dan ook heel veel fietsers tegen; wielrenners en toeristen die een dagtripje maken. We overnachten aan het strand, wederom op een roadstation. In de nacht regent het licht, maar de volgende dag is het, in tegenstelling tot de voorspeling, droog.

Vandaag de etappe van 65km naar Imabari dat op het grote eiland Shikoku ligt. Maar eerst nog 3 eilandjes en 4 bruggen. Het is een mooie fietsdag in een mooie omgeving met een paar kleine klimmetjes om op de grote imposante bruggen te komen. Na de laatste brug, deze is 4 kilometer lang, rijden we Imabari binnen. We volgen de kustweg en gaan op zoek naar het roadstation waar we vanavond onze tent willen opzetten. Met nog een kilometer of 3 te gaan breekt de hemel open en het ziet er niet naar uit dat het ophoud met regenen. Gelukkig houdt onze Agu regenkleding het water tegen maar door wat klimmetjes en de hoge luchtvochtigheid worden we toch nog nat van het zweet. Gelukkig is er bij de roadstation een hotspring en worden we uitgenodigd door Hiroshi san. Hij rijdt in zijn mini-van door Japan, zoals veel mensen hier doen, van roadstation naar roadstation en genieten zo van hun pensioen! Na een welkom warm bad gaan we naar de relaxruimte voor iets te eten en een paar biertjes. Om 21.30 uur, het regent nog steeds, zetten we onze tent op onder een afdak en gaan lekker slapen. Als we wakker worden is het droog en komt de zon er zelfs iets door. Vandaag rijden we langs de kust door een aaneenschakeling van stadjes en industrie richting het dorp Shikokuchuo. Het motel dat we voor ogen hadden blijkt gesloten en daarom checken we het roadstation iets verderop. Het is aan zee en we kunnen onze tent onder een luifel plaatsen. Het is 4 uur en aangezien we onze tent pas op kunnen zetten als het restaurant en de winkel gesloten zijn, rijden we een stukje terug naar een 7-Eleven. Daar drinken we koffie, internetten wat en nuttigen onze avondmaaltijd. Om 6 uur fietsen we terug naar het roadstation, drinken nog een bakkie koffie en kruipen dan maar in de tent.

De volgende ochtend schijnt de zon !! Er was voor de hele week regen voorspeld, maar tot nu toe hebben we geluk gehad op één buitje na. Vandaag rijden we naar Takamatsu door veel kleine dorpjes en in bijna elk dorp komen we een praalwagen (of meer) tegen!!?? Ze zien er allemaal hetzelfde uit, wat is hier aan de hand? We overnachten in een guesthouse dicht bij de ferry zodat we de volgende dag maar een klein stukje hoeven te fietsen voordat we oversteken naar Himeji. Als we de volgende ochtend op de boot zitten begint het te regenen.

We varen eerst naar het eilandje Shodoshima. Normaal een plek waar je mooie fietstochten kunt maken tussen de olijfboomgaarden door maar daar hebben wij niet veel zin in met dit weer. We stoppen nog wel even voor een procesie met "de versierde stoelen" die we de vorige dag al zagen. Het zijn er veel en ze lijken allemaal op elkaar. Wat er precies gebeurt is ons een raadsel, maar op één punt kunnen de teams hun optreden laten beoordelen. In de stoel zitten een aantal kinderen en een stuk of twintig mannen dragen de stoel en beginnen deze op commando van links naar rechts te gooien en te kantelen. Het is spectaculair om te zien voor de toeschouwers en zeker voor de kinderen die in de stoel zitten. We willen dit tafereel nog wel verder volgen maar het regent pijpenstelen dus beginnen we maar aan onze fietstocht naar de andere kant van het eiland. Hier pakken we de ferry naar Himeji, ons eindpunt voor vandaag. Na een nachtje in een lovemotel bezoeken we de volgende dag, in de regen, Himeji castle in het centrum van de stad. Een indrukwekend staaltje architectuur uit de 14e eeuw, dat gelukkig menig oorlog heeft overleefd. Het is een imposant wit kasteel dat zich boven de stad uittorent. Vandaag fietsen we naar Kobe en dat doen we wederom in de regen. Op een kilometer of 2 van ons eindpunt breekt de linker bout van Harrie's achterdrager (rechts was al afgebroken in Tabriz). Een paar tie rips houden de drager wel even op de plaats. Als we aankomen bij Zrooms, onze slaapplek de komende 2 nachten houdt het op met regenen. We zijn terecht gekomen in een kleine maar geweldige gemeenschap van studenten, leraren, expats en wereldreizigers. Dit geheel is 13 jaar geleden opgericht door Paul, een super enthousiaste amerikaan, die zelf net terug is van een fietstrip vanuit Alaska naar San Diego. Wij zijn Paul's warmshower gasten, maar er zijn ook reizigers die er langere tijd zitten en werken voor hun slaapplek en eten. De rustdag wordt gebruikt om de fietsen schoon te maken en de drager te repareren. De laatste dagen in Japan zijn aangebroken en het blijft regenen, de voorbode van tyfoon Lan.

Van Kobe rijden we naar Nara, een mooie stad in de heuvels net buiten Osaka. Het is een echte toeristische atrractie, met veel tempels, parken en honderden loslopende herten.

Osaka is ons eindpunt in Japan we verblijven bij Daniel en Christine die al jaren in Japan wonen en engelse les geven aan de universiteit. We regelen in de buurt een paar dozen om onze fiets in te pakken, via Facebookpagina "manwithavan" vinden we transport naar het vliegveld, bezoeken Osaka castle, overleven tyfoon Lan en vieren de 23ste oktober Harrie's vejaardag met pizza en bier. We nemen afscheid van Dan en Christine en worden door Alexander, een Oekraïner, naar het vliegveld gebracht.

THAILAND, HERE WE COME!!!

Kagawa - Hiroshima

3 oktober - 9 oktober

Na 5 dagen op de farm is het tijd om weer op de fiets te stappen. De route voor de komende dagen voert ons eerst naar Hagi (aan de noordkant van het eiland) (75km) en dan via het groene en heuvelachtige binnenland weer terug naar het zuiden, naar Hiroshima. De eerste kilometers zijn nog vlak maar dan beginnen we aan een korte maar steile klim en er zullen er nog een paar volgen vandaag. Ergens halverwege de klim is er veel lawaai in het bos en steekt er een horde wilde makaken de weg over. Ze zijn supersnel en rennen tussen de auto's door. Als wij eraan komen blijven enkele van hen staan, als wij van de fiets stappen steken zij ook over. Verder gebeurd er weinig die dag behalve dat we nog wat klimmetjes hebben en door veel bos fietsen. Op 30 kilometer voor onze eindbestemming voor vandaag, aan het einde van de langste klim, fietsen we door een compleet andere omgeving. Het lijkt een beetje op het noorden van Schotland of Noorwegen. Kale heuvels/bergen met veel rotsen en er waait een koude wind. Jasje aan en we gooien ons in een lange afdaling en redelijk snel komen we weer tussen de bomen en wordt de temperatuur weer aangenaam. Het laatste stuk volgen we een kleine rivier en als we in Hagi aankomen zoeken we een geschikt hotel/hostel, maar overnachten uiteindelijk op een roadstation.

De route naar de plaats Tsuwano in het binnenland gaat over rustige wegen en is erg mooi. Het is oogsttijd en overal wordt de rijst van het land gehaald Het zonnetje schijnt en de temperatiur ligt rond de 25 graden, heerlijk fietsweer. In Tsuwano doen we eerst wat boodschappen bij de supermarkt waar we ook een noedelmaaltijd eten. Dan naar het roadstation (met spa) voor een overnachting in de tent. De spa cq badhuis is er een met sauna en buddelbad. Voor € 4,50 pp mag je zo lang blijven als je wilt (sluitingstijd 21.00 uur). Daarna nog ff de tent opzetten en na een bakkie koffie kruipen we om 10 uur fris en fruitig in onze slaapzak.

De etappe naar Iwakuni (85km) beginnen we met een klim. Even zweten, maar daarna is het vlak. De laatste 30km gaan zelfs bergaf. In Iwakuni bewonderen we de:

Kintaykio Bridge (Wikipedia)

This is a masterpiece of Japanese wooden architecture; and surely one of the most beautiful bridges in the world. It is composed of five connected wooden arches and its length is 193m.Not a single nail was used in its construction and all fastenings are of wood. This structure is very special and almost unique and the bridge is visited by numbers of architects from all over the world .

This year the bridge was repaired and rebuilt usin traditional materials and techineques, the first time for 50 years.

Voor de overnachting belanden we uiteindelijk op een parkeerplaats iets verderop. Net als we de tent hebben opgezet begint het te regenen. Als we de volgende ochtend wakker worden regent het nog steeds en het ziet er niet naar uit dat het snel op zal klaren. We besluiten om niet te vertrekken. Gelukkig hebben we nog brood en koekjes voor het ontbijt en de lunch. We kijken een aflevering van Narcos, slapen nog wat en als het dan om 5 uur het eindelijk droog wordt gaat Harrie naar de 7 Eleven om een warme maaltijd te halen.

Na de maaltijd nog een bakkie thee, chips en nog een aflevering Narcos. In de nacht en vroege ochtend vallen er nog een paar regendruppels, maar 's morgens is het droog. Als we om 9 uur onze spullen gepakt hebben begint het weer...te regenen. We fietsen, schuilen, fietsen, schuilen, fietsen, drinken koffie...Het is maar 50km naar Hiroshima maar op deze manier schiet het niet op !! Om half 12 klaart het eindelijk op en breekt de zon door. Tijdens de lunch bij MC Donalds zoeken we via booking.com een hotel, maar tot onze schrik is er binnen ons budget niets beschikbaar. Eenmaal in Hiroshima gaan we bij een paar hotels langs, maar deze zijn allemaal volgeboekt of vragen de hoofdprijs. Het is weekend en 3 dagen public holiday. Uiteindelijk lukt het ons om via de toeristinformation toch nog 3 overnachtingen te boeken.Na de eerste nacht verhuizen we voor 2 nachten naar het Sejour Fujita hotel. Een mooie kamer met balkon en kitchenette. Super!!!Tijdens de 2 dagen Hiroshima, bezoeken we het indrukwekkende Peace Memorial museum, over de atoombomaanval op Hiroshima, een heel mooi Japanse tuin en Hiroshima Castle.

Fukuoka - Kagawa

23 september - 2 oktober

De overtocht naar Fukuoka (Japan) verloopt voorspoedig. We delen een hut met 6 Zuid Koreanen, een leuke manier om afscheid te nemen van Korea! Om 7.30 uur meren we aan en eenmaal aan wal gaan we eerst op zoek naar een 7-Eleven met ATM om japanse yen te pinnen. In een park nuttigen we ons ontbijt en gaan dan op weg naar Vincent, onze eerste warmshowerhost in Japan. Vincent komt uit Frankrijk en werkt in Fukuoka. Die avond komen nog 2 fietsers binnen vallen, het zijn Édouard en Cécile, die we ongeveer 3 1/2 maand geleden in Samarkand (Oesbekistan) hebben ontmoet. We blijven er 2 nachten.

De eerste echte fietsdag rijden we grotendeels langs de kust. Het is mooi weer en om 17.00uur komen we aan bij onze eerste slaapplek. Het is een Michi No Eki (roadstation), dat zijn grote parkeerplaatsen met een toiletgebouw (soms met douche), een winkel en een restaurant. In dit geval is bijna alles gesloten en we fietsen een klein stukje verder richting het strand en vinden een perfect plekje voor de tent. Tijdens het opzetten komt een man aangelopen die ons al een tijdje gadeslaat. We verwachten dat hij komt vertellen dat we daar niet mogen staan, maar nee hoor hij wil een praatje maken en omdat het inmiddels donker is geworden verzet hij zelfs zijn auto om ons van licht te voorzien. Een jong stel komt er ook bij staan en verteld ons voorzichtig te zijn omdat er een wild zwijn met jongen rond loopt. !!! Lekker begin van de nacht, maar er gebeurt niks dus na een rustige nacht stappen we bij een lekker zonnetje op de fiets. We rijden richting Honshu, het grootste eiland van Japan. Een aantal bruggen daar naar toe is verboden voor fietsers maar na wat zoeken vinden we de ferry die ons overzet. Het begint donker te worden en we rijden nog in stedelijk gebied op zoek naar een hostel. Die is hier niet of we moeten weer 5 km terug fietsen. Dat gaan we dus niet doen en als we een karaoke bar zien, die 24 uur per dag open is, gaan we naar binnen om te vragen of we daar kunnen overnachten. We huren voor 9 uurtjes een kamer, Dianne slaapt op de bank en Harrie op een matje op de grond. Het is inmiddels half 12 dus aan een ronde karaoke komen we niet meer toe. Na een redelijke nacht stappen we om 8 uur op de fiets. Even langs de 7 Eleven voor een bakje koffie en dan op weg naar Yamachuci. Het begint lichtjes te regenen en als dat na een uurtje overgaat in een stortbui, besluiten we onder een viaduct te schuilen en maar gelijk te ontbijten. De lucht ziet erg grijs en tot aan Kagawa (waar we om 4 uur aankomen) fietsen we in de stromende regen....

De komende dagen zullen we bij Hiro, Mikki en hun 2 kinderen verblijven. Wij hebben ons aangemeld via warmshowers, maar er zijn ook mensen via workaway. Dit houd in dat je werkt voor kost en inwoning. Het "huis" waarin Hiro en Mikki is nauwelijks bewoonbaar dus werk genoeg. Tevens is op een half uur rijden nog een huis waar ook nog de nodige klussen zijn.

7 uur opstaan, van 8 tot 12 werken, gezamenlijke lunch en daarna vrije tijd. We hebben het erg gezellig met Hennesy, Matilde, German, Yani en Julien. Naast het werken bezoeken we samen de plaatselijke vlooienmarkt, leren van Hiro's moeder hoe je sushi maakt en op onze laatste avond maken we gezamenlijk heerlijke pizza's en drinken daarbij natuurlijk een...biertje 🍻