Gunsan - Busan

12 september - 20 september

Van Gunsan fietsen we naar Jeoju. Tot onze verrassing is het grootste gedeelte ook bikepath. We hebben voor 2 nachten geboekt in een traditioneel koreaans guesthouse. Bij aankomst ontdekken we dat het gelegen is in het toeristische gedeelte van de stad. Het is erg druk op straat. Er zijn veel kleine winkeltjes, met traditionele kleren. Deze kun je huren en er dan de hele dag in rondlopen. Veel jonge mensen doen dat. Naast gewone restaurants is er ook veel streetfood. 1 dag drukte is wel genoeg en de volgende dag fietsen we verder naar Namwon. Deze keer geen bikepath maar een secondary road. Het is een erg leuke route waarbij we een aantal kleine dorpen passeren.

Om 5 uur wordt het tijd om een plekje voor de tent te zoeken. Net voor Namwon zien we een soort picknickplaats met voetbalveld. We vragen of we er onze tent op mogen zetten, dat mag maar we moeten er € 24 voor betalen. ??? NIET DUS . Voor iets meer heb je een hotelkamer inclusief ontbijt!

We besluiten door te rijden naar de stad. Als we even stil staan om op de kaart te kijken, stop er een man die even ervoor langs de kant van de weg stond om een foto van ons te maken. We maken hem duidelijk dat we op zoek zijn naar een slaapplaats. Hij spreekt amper engels en belt daarom een vriend. We vertellen wat we willen en na enig overleg blijkt dat de man met de auto ons naar een park aan de rand van de stad zal leiden. Het is 7 uur en bijna donker als we daar aankomen.

Het is een mooi park. Zoeken snel een plekje om de tent op te zetten, koken rijst voor het dinner en op tijd naar bed.

De volgende ochtend rijden we naar Guyre, waar we bij warmshowerhost Joe zullen overnachten. Hij heeft een route geadviseerd, deze gaat door de bergen. Mooie route, maar uiteindelijk wel 20km klimmen met stijgings percentages die we deze reis nog niet eerder hebben meegemaakt. Om 6 uur komen we aan bij Joe. Hij komt uit Canada en geeft engelse les op de middelbare school. Het is een heel gastvrije en relaxte vent. We hebben een gezellige avond, eten een gerecht dat "alleen" in Gurye gemaakt wordt (zo'n beetje elke stad in zuid Korea heeft wel een eigen "speciaal" gerecht) nemen nog een lekkere bak koffieals toetje. De volgende ochtend doen we rustig aan en vertrekken pas om 13.00 naar Hadong.

Een korte trip van 35km langs de rivier. Daar vinden we een leuke kampeerplek, maar worden we in de ochtend al om 5 uur gewekt door druk pratende bejaarden die aan hun ochtendwandeling beginnen. Dan gaat het richting Jinju. We verblijven er 2 nachten in het dream motel. Na 2 nachten kamperen even lekker douchen, relaxen en lekker eten. Van Jinju gaat het over het bikepath naar onze eindbestemming in Zuid-Korea: Busan.

Als we even pauzeren om koffie te drinken in de tuin van een kerk komt de pastoor naar buiten en hebben we een gezellig gesprek (met behulp van googe translate). Voor onderweg geeft hij ons warm water voor thee en een bus amandelen mee. Nog 1 nacht kamperen.

Het laatste stuk over het bikepath is relaxed, maar soms ook saai. Na 2 STEILE KLIMMEN (een man stopt zelf zijn auto om ons te helpen met het duwen van de fiets) checken we voor 2 nachten in bij het 24 guesthouse. Het is vrij nieuw, schoon en een goed ontbijt, midden in een gezellig winkelgebied (met Lotte Schoppingmall). Er zijn veel eetgelegenheden in de buurt en het is is ook dicht bij de ferry naar Japan.

Al met al was Zuid Korea: Een leuke ervaring, maar geen uitdaging qua fietsen.

Moesten we, na ons verblijf in Centraal Azie, even wennen aan de hoge luchtvochtigheid en niet onbelangrijk: het prijsniveau.

Werden we door een kleine groep mensen heel erg vriendelijk en enthousiast benaderd, maar door de meeste mensen "niet opgemerkt" of genegeerd.

We zijn benieuwd wat Japan ons brengt!

Chuncheon - Gunsan

4 september - 11 september

We verlaten Chuncheon met de metro en gaan terug naar de Hangangrivier. Al met al duurt de reis 3,5 uur en aangezien we laat zijn vertrokken kunnen we nog een klein stukje fietsen voordat het tijd wordt om een plek voor de tent te vinden. We kamperen op een eilandje aan de rand van stad. Aangezien het 's avonds behoorlijk vochtig is en om 7 uur donker wordt, kruipen we vroeg in de tent. De route naar Gunsan is zeer afwisselend. Soms fietsen we over het bikepath langs de rivier, dan weer over de weg. Eten en drinken voor onderweg hebben we bij ons, maar als we nog iets willen kopen moeten we even van de route af een stad in. Langs het bikepath zijn overal mooi aangelegde picknickplaatsen, meestal met toilet. Ze zijn ook heel geschikt om te kamperen. Tijdens onze 2e kampeernacht in een groot park begint er rond een uur of zes een militaire oefening en vliegen helicopters laag over. Onze tent wordt regelmatig in het licht gezet maar gelukkig is om tien uur de oefening voorbij. De volgende morgen ontmoeten we de eerste buitenlandse toeristen, Rene en Henriet uit Sleeuwijk, zij zijn net begonnen aan een 3 weekse fietstocht door Zuid-Korea. Het is prima fietsweer, zonnig, dan weer bewolkt en 1 dag met af en toe wat regendruppels. De voorlaatste dag ontmoeten we Yone Suph een koreaanse man van 64 uit Seoul. Hij is ook op weg naar Gunsan. Samen fietsen we maar Buyeoeup en na een heerlijk diner overnachten we in een koreaanse sauna.

Dit is niet een sauna zoals wij die kennen, maar eigenlijk een soort badhuis.

Ook de volgende dag fietsen we samen, maar na een tijdje merken we opeens dat hij niet meer achter ons fietst. We wachten nog, maar niets... de volgende dag mailt hij ons dat er problemen waren met zijn fiets. In Gunsan checken we voor 2 nachten in bij het Q Motel.

De rustdag gebruiken we om uit te slapen, kleding te wassen en inkopen te doen voor de komende (kampeer) dagen.

De 2e avond hebben we afgesproken met Song (warmshowers) die ons jammer genoeg niet kon hosten. Hij is net verhuist naar een klein appartement op de 25 verdieping van één van de gigantisch hoge flatgebouwen in Gunsan. Na een rondleiding door het centrum eindigen we de avond met een lekker bakkie koffie. De volgende dag gaat het dan richting Busan.....onze laatste etappes in Zuid Korea.

Seoul - Chuncheon

1 september - 3 september

Vandaag beginnen aan een van de routes van het 4 Rivers Bikepath, we volgen de Bukhangang, naar Chuncheon.

Het is heel eenvoudig om Seoul uit te komen en het fietspad te bereiken. Het is zonnig (ca. 28gr) met een licht briesje. Het fietsen gaat makkelijk, het is vlak met heel af en toe een heuveltje. De koreaanse fietsers rijden veelal op een moutainbike en zijn volledig ingepakt; lange mouw, lange broek en het gezicht bedekt. We horen later van onze warmshowerhost Natasja, dat dit tegen de zon is. Bruin van de zon betekend dat je waarschijnlijk op het land of bij de plantsoendienst werkt, lager geschoold dus!

Als we 30km voor Chuncheon even stil staan word er naar ons geroepen. We rijden een stukje terug en krijgen limonade. Voor thee hebben we helaas geen tijd, het is al 6 uur en om 7 uur is het donker. Na 125km komen we om 9 uur eindelijk aan bij ons warmshoweradres. We bellen aan, maar er wordt niet open gedaan. Wat nu... We hebben geen simkaart. We vragen aan het meisje van de naastgelegen 7-eleven (klein supermarktje) of we even mogen bellen. Natasja is thuis, maar had ons de volgende dag pas verwacht. Geen probleem, we zijn van harte welkom. We hebben nog niet gegeten en maken snel instantnoedels warm, kletsen nog wat en gaan dan lekker slapen. Zaterdagmorgen doen we het rustig aan en in de middag maken we met de fiets een tochtje van 20km om het mooie meer van Chuncheon. Zondag is een relaxdag. Natasja moet overdag werken, maar 's avonds gaan we samen eten bij een kiprestaurant. Het is heerlijk. Na het eten doen we nog wat inkopen bij een grote supermarkt. We sluiten de dag af met bier, chips en muziek van Pink Floyd. Dan is het maandag en na een heel leuk weekend is het helaas weer tijd om te gaan

Seoul

27 augustus - 31 augustus

Zondagmorgen 27/9 om 8 uur landen we op Incheon Airport (Zuid Korea). Na de douane door naar de bagageband, we zijn benieuwd of de fietsen de reis goed hebben doorstaan. Er staat al iemand op ons te wachten, de dozen reeds op een bagagekar. Als we onze voucher tonen mogen we de fietsen meenemen. In de aankomsthal nemen we even de tijd voor een ontbijtje en dan op zoek naar een rustige plek waar Harrie de fietsen kan monteren. De fietsen zijn in prima staat alleen de achterband van Harrie's fiets is lek. FF plakken en om 3 uur gaan we met de subway richting Geomam-dong. Van daar is het nog een kilometer of 5 naar ons guesthouse in Majeon-dong. Als we op het adres aankomen blijkt er geen guesthouse te zijn. We vragen nog, maar helaas. Dan maar op zoek naar iets anders. Om 7 uur hebben we dat eindelijk gevonden. De volgende dag over het super mooi aangelegde 4 rivers bikepath richting Seoul. Dit fietspad, van noord naar zuid is totaal 650km lang. Als we in de stad aankomen bij het guesthouse (niet vooraf geboekt) blijkt er niemand aanwezig te zijn..wat nu? Het is inmiddels ook nog gaan regenen. We kunnen gelukkig schuilen in een garage. Als daar een jonge vrouw haar auto parkeert spreken we haar aan. Ze spreekt goed engels en als we vertellen dat we uit Nederland komen, verteld ze dat ze in Helmond heeft gestudeerd. Ze belt voor ons met het hostel, deze heeft inmiddels geen kamers meer beschikbaar. Sue nodigt ons uit om mee te gaan naar haar huis voor een kop thee en om te zoeken naar een ander hostel. Zelf zoekt ze ook en als we er 1 gevonden hebben belt ze naar het hotel om te vragen of ook een plek voor de fietsen is. Het is inmiddels donker als we afscheid nemen van Sue en naar ons nieuwe onderkomen (2km verderop) fietsen. We checken om 7.30 in bij het Icon Hotel. Onze kamer is prima, het ontbijt eenvoudig maar voldoende en de ligging blijkt op loopafstand van veel bezienswaardigheden, restaurants en winkels.

De stad verrast ons !!!

Ondanks dat het een wereldstad is voelt het heel relaxt aan, het is niet extreem druk, de mensen zijn absoluut niet gehaast, er is weinig tot geen geluidsoverlast en last but not least het is SUPER SCHOON. En dat terwijl er bijna geen vuilnisbakken te vinden zijn.

En dan de openbare toiletten: gratis, altijd toiletpapier en ook SUPER SCHOON.

Wel moeten we even wennen aan het prijsniveau: fruit is duurder dan in Nederland, een kop koffie kost al gauw € 4,-, en een maaltijd € 6 - 16 pp.

We verkennen de stad lopend en met de Hop on Hop off bus. We bezoeken enkele bezienswaardigheden en genieten van het heerlijke maar spicy koreaanse eten.

Na 4 nachten Seoul vinden we het wel weer tijd om verder te gaan en vervolgen onze weg.