Erzurum-Horasan-Ağri-Doğubayazit

16 april - 20 april

Vandaag vertrekken we richting de grens met Iran, nog ca. 360km. Onze 1e stop is Horasan. Dit is ook een conservatief turks dorp. In ons "hotel" drinken we thee met een aantal jongens die daar regelmatig komen om te kaarten. Door een van hen worden we later uitgenodigd voor het avondeten. Hij en zijn vrouw zijn beide arts in het plaatselijke ziekenhuis. Ze komen uit Istanbul, maar moeten van de overheid minimaal een jaar in Horasan werken. De volgende ochtend op weg voor 95km naar Ağri. Eerst klimmen en de laatste 60km alleen maar afdalen. Naar Doğubayazit is er gelukkig maar 1 korte klim en de rest is downhill. Het weer is ons gunstig gezind: volop zon en de wind in de rug. Als we op 30km van Doğubayazit stilstaan om foto's te maken stopt er een  vrachtwagen achter ons. De man komt uit Iran en zegt: Doğubayazit 1 hour; I cook for you. En inderdaad na ongeveer een uur fietsen staat hij ons op te wachten, maakt een gebakken ei met brood en thee. Er zijn ook een aantal collega' s en het is erg gezellig. We besluiten 2 nachten in Doğubayazit te blijven. De plaats op zich is niet bijzonder, maar we hebben even tijd om de was te doen, de website en facebook bij te werken en ons voor te bereiden op Iran: de grens is nog maar 35km....

Erzurum

14 april - 16 april

Vertrek richting Erzurum met de bus was een uitdaging. We hadden een kaartje voor de bus van 21.00, maar deze had geen ruimte voor onze fietsen,  dan maar wachten op de bussen van 23.30. De 1e heeft ook geen plek, maar na wat koffers verschuiven kunnen we gelukkig mee met de 2e. Zodra het licht is zien we een nogal verlaten, bergachtig landschap. Er valt veel regen die zo nu en dan overgaat in sneeuw. Na een rit van ca. 700km komen we om 10.30 aan in Erzurum. We eten wat op het busstation en na een uur vertrekken we richting de stad. Het is inmiddels zonnig en droog wat iets prettiger is als je nog een hotel moet vinden. Na wat zoekwerk wordt het Hotel Akgun. Daar aangekomen worden we verwelkomd met thee en later ook nog uitgenodigd voor de lunch.

s' Middags lopen we even de stad in en je merkt direct dat dit  deel van Turkije (Oost-Anatolië) anders is. Er lopen veel mannen op straat en de meeste vrouwen dragen een hoofddoek. s 'Avonds hebben we afgesproken (via warmshowers) met Amine, een marokkaanse jongen die in Erzurum studeert. Samen met hem zijn Ghanese vriend Osman drinken we thee met daarbij baklava.

De volgende dag bezoeken we een moskee en een madrasa. Aan het eind van de middag drinken we nog wat thee met natuurlijk weer heerlijke baklava. !!!!

Ankara - Köpprüköy - Petline - Göreme

3 april - 13 april

Na 5 dagen Ankara (2 dagen hotel en 3 dagen bij warmshowerhost Ekin) zijn we in bezit van een visum voor Iran vertrokken richting Cappadocia. Het is koud en de regen komt met bakken uit de lucht. Na een uur hebben we zulke koude handen dat remmen bijna onmogelijk is. Bij een restaurant worden we liefdevol opgevangen met thee en een deken. Na een uur zijn we weer warm en is het bijna droog. De zon laat zich zelfs zien. s' avonds  overnachten we (tent) bij een restaurant in de tuin. De vriendin van onze warmshowerhost heeft dat via haar oom voor ons geregeld. Het is er erg gezellig. We voeren gesprekken via google translate. De volgende ochtend is het mooi weer en na het ontbijt op de fiets voor de volgende ca. 90km met veel kleine klimmetjes. Op een gegeven moment houd het asfalt op en rijden we een 20tal kilometers over zand/gravel wegen. We passeren veel kleine dorpjes waar niks te doen is. We proberen een geschikte plek te vinden om wild te kamperen, maar we rijden door landbouw gebied en er is niks waar je ongezien de tent op kunt zetten
Het is al begin van de avond als we uiteindelijk een plek vinden. We mogen achter een benzinestation de tent opzetten. Eerst een paar koppen thee en dan slapen. Het ontbijt de volgende morgen wordt verzorgd door de "buurman" heerlijke soep met brood en thee.
De laatste etappe is redelijk vlak en om 17.00 komen we aan bij ons guesthouse in Göreme.
Het is fijn om weer te kunnen douchen en lekker  in een bed te slapen.
Na een top ontbijt van Denniz gaan we rond de middag al wandelend de bijzondere omgeving van Göreme verkennen. (zie foto's).
De volgende ochtend gaat de wekker om 5 uur. We willen graag het opstijgen van de luchtballonnen zien. De rest van de dag "niksen"
Donderdag; het regent dus we besluiten om in de middag naar de hamam te gaan. Na een heerlijke massage wachten we in het guesthouse tot het tijd is om met de "overnight" bus naar Erzurum (700km) te gaan.

Cesme - Urla - Izmir

30 maart - 2 april

Na een nachtje in Cesme is het tijd om na een week niets, weer op de fiets te stappen. We waren benieuwd hoe de ontvangst zou zijn in Turkije; nou tot nu toe TOP!!!  Veel lieve, aardige mensen ontmoet in de eerste 4 dagen. Onderweg naar onze 1e bestemming Urla ontmoeten we een vrouw die ons helpt met het bestellen van een overheerlijke lunch en die ons ook info geeft over een cafe in Urla waar we mogelijk andere fietsers kunnen ontmoeten. Helaas zijn die er niet op het moment dat we daar aankomen, maar we maken wel kennis met Yaren, haar moeder en een vriend. Als we naar kampeerplek informeren, bied ze ons aan bij haar te komen overnachten. Na een gezellige avond, een heerlijk ontbijt bij Yaren's moeder thuis vertrekken we (nog onder de indruk van zoveel gastvrijheid) rond de middag richting Izmir. Ook daar worden we heel hartelijk ontvangen bij ons warmshowersadres Samed & Sahika. De zaterdag gaan we samen met enkele vrienden naar een herdenking van een overleden vriend. Heel bijzonder om daar bij te mogen zijn. 's middags nog even met z'n allen wat eten en drinken in de stad. Zondagmiddag lekker onderuit op de bank om de ronde van vlaanderen te kijken en dan 's avonds met de bus naar Ankara. Daar zullen we proberen een aantal visa te regelen..